I. Wstęp
Turystyczna Impreza na Orientację (InO) jest dyscypliną turystyki kwalifikowanej, w której uczestnik lub zespół ma za zadanie potwierdzić w określonym limicie czasu swoją obecność na oznakowanych punktach kontrolnych lub dających się opisać obiektach terenowych.II. Punkty kontrolne
- Oznakowanym punktem kontrolnym (PK) jest lampion wykonany w kształcie kwadratu o boku od 20 do 30 cm, podzielony po przekątnej, w kolorach białym (lewy górny róg) i czerwonym (prawy dolny róg).
- Każdy oznakowany punkt kontrolny powinien być opisany na białym polu dwuelementowym kodem (cyfry lub litery) oraz posiadać przyrząd do potwierdzania tego punktu (kredka, perforator, pieczątka itp.).
- Każdy oznakowany punkt kontrolny powinien być widoczny i ustawiony w miejscu charakterystycznym, przy czym miejsce to musi dać się jednoznacznie zlokalizować na mapie i w terenie.
- Jeżeli odległość ustawienia PK od miejsca charakterystycznego zaznaczonego na mapie jest większa niż 2 mm w skali mapy, to zespół nie ma obowiązku jego odszukania i za brak potwierdzenia tego punktu nie może być ukarany.
- Na linii obowiązkowego przebycia (przejścia, przejazdu, przepłynięcia) (LOP), PK nie może być oddalony od tej linii więcej niż 5 m, i musi być z niej widoczny.
- Poza punktami kontrolnymi (PK) organizatorzy mogą dodatkowo ustawić na terenie imprezy: punkty stowarzyszone (PS) i punkty mylne (PM).
- Punkt stowarzyszony z określonym punktem kontrolnym lub obszarem (PS) jest to punkt ustawiony w terenie, który ze względu na co najmniej jeden z poniższych warunków, to jest:
- niewielką odległość od PK (nie mniejszą niż 2 mm w skali mapy),
- podobną formę terenu,
- specyfikę mapy,
- inne informacje podane przez organizatora,
- Punkt stowarzyszony do linii obowiązkowego przebycia nie może być ustawiony w odległości mniejszej niż 5 m w terenie od linii zaznaczonej na mapie wzorcowej przez organizatora.
- Punkt mylny (PM) nie jest punktem kontrolnym danej trasy lub punktem z nim stowarzyszonym i musi być oddalony od danego PK o co najmniej 5 mm w skali mapy.
- Punkty stowarzyszone i punkty mylne oznacza się w terenie w taki sam sposób jak punkty kontrolne.
- Ze względu na specyfikę mapy i terenu imprezy organizator może (na każdym etapie) ustalić maksymalną odległość punktu stowarzyszonego do punktu kontrolnego (MOS), powyżej której wszystkie punkty stanowią dla danego PK punkty mylne.
- W przypadku wprowadzenia MOS wszystkie punkty spełniające warunki PS w obszarze przez nią ograniczonym traktowane są jako PS.
III. Kategorie
Imprezy na orientację mogą być rozgrywane z podziałem na kategorie.- Kategorie ze względu na sposób pokonania trasy:
- piesza,
- kolarska (TR),
- kajakowa (TK),
- motorowa (TMot),
- inne.
- Kategorie ze względu na wiek uczestnika (decyduje rok urodzenia):
- dzieci do lat 13 (TD),
- młodzież od 14 do 16 lat (TM),
- juniorzy od 17 do 19 lat (TJ),
- seniorzy od lat 20 (TS).
- Kategorie ze względu na stopień zaawansowania (bez względu na wiek) uczestnika:
- początkujący (TP),
- średniozaawansowani (TU),
- zaawansowani (TZ).
- Kategorie ze względu na inne kryteria:
- rodzinna (TF),
- rekreacyjna (RK),
- szkoleniowa (SZ),
- inne.
IV. Czas przebycia trasy
- W turystycznych imprezach na orientację szybkość przebycia trasy nie jest punktowana.
- Czas przeznaczony przez organizatora na pokonanie trasy nazywa się limitem podstawowym i jest on ustalony tak, aby przeciętny uczestnik mógł przebyć całą trasę w tempie turystycznym:
- na pokonanie pieszo 1 km trasy na pełnej mapie, mierzonej w linii prostej między startem, poszczególnymi punktami kontrolnymi i metą, z ominięciem przeszkód stałych jak: rzeka, jezioro, teren zamknięty itp., przeznacza się dla poszczególnych kategorii minimalną liczbę minut wg poniższej tabeli:
KATEGORIE IMPREZA DZIENNA IMPREZA NOCNA Dzieci (TD) młodzież (TM) i początkujący (TP) 25 min. 30 min. Średniozaawansowani (TU) i juniorzy (TJ) 22,5 min. 27,5 min. Zaawansowani (TZ) i seniorzy (TS) 20 min. 25 min. - ze względów bezpieczeństwa zaleca się nie przeprowadzać etapów nocnych w kategoriach TD i TP.
- na pokonanie pieszo 1 km trasy na pełnej mapie, mierzonej w linii prostej między startem, poszczególnymi punktami kontrolnymi i metą, z ominięciem przeszkód stałych jak: rzeka, jezioro, teren zamknięty itp., przeznacza się dla poszczególnych kategorii minimalną liczbę minut wg poniższej tabeli:
- Podstawowy limit czasu ustalany jest przez organizatora z uwzględnieniem:
- długości trasy,
- stopnia zaawansowania oraz wieku uczestników,
- pory dnia,
- sumy podejść, podjazdów, ... (na pokonanie pieszo każdych 100 m wzniesień dolicza się do limitu podstawowego 10 min.),
- czasu przeznaczonego na wykonanie zadań, do których zalicza się:
- nanoszenie punktów kontrolnych z mapy wzorcowej na własną;
- wyznaczanie położenia PK;
- wszystkie zadania dodatkowe o ile organizator przewidział wykonanie ich w ramach podstawowego limitu czasu,
- rodzaju i jakości map (w przypadku map przekształconych lub pozbawionych części treści organizator powinien zwiększyć limit czasu w stopniu adekwatnym do czasu potrzebnego na właściwy odczyt mapy),
- pogody w czasie imprezy (w przypadku znacznego pogorszenia się warunków atmosferycznych przed startem organizator powinien w pierwszej kolejności skrócić trasę, a gdy jest to niemożliwe wydłużyć limit czasu),
- ilości punktów kontrolnych na trasie (podstawowy limit czasu powinien być wydłużony o 1 minutę na każdy PK).
- Dodatkowe 10% podstawowego limitu czasu przysługuje w kat. TS:
- w imprezach rangi ogólnopolskiej i niższych, jeżeli chociaż jeden z członków zespołu ukończył 50 lat lub nie ukończył 10 roku życia,
- w imprezach rangi PP, jeżeli wszyscy członkowie zespołu ukończyli 50 lat.
- Prawo do korzystania z dodatkowego limitu czasu ze względu na wiek należy zgłosić organizatorom imprezy najpóźniej przed zamknięciem listy startowej.
- Na imprezach rangi MP nie zwiększa się limitów czasu ze względu na wiek.
- Każdemu zespołowi poza podstawowym limitem czasu przysługuje limit spóźnień.
- Limit spóźnień powinien być nie mniejszy niż 1/4 i nie większy niż 1/3 podstawowego limitu czasu.
- Pomiaru czasu dokonuje się do pełnej minuty.
- Zespół może być sklasyfikowany po przekroczeniu limitu spóźnień, o ile zdąży przybyć na metę przed jej zamknięciem.
V. Zasady potwierdzania punktów kontrolnych na karcie startowej
- Potwierdzenie punktu kontrolnego następuje poprzez wpisanie w pierwszym wolnym polu karty startowej za pomocą kredki umieszczonej przy lampionie numeru lub innego podanego na mapie oznaczenia PK (opisu PK) oraz kodu z lampionu ustawionego w tym miejscu.
- W przypadku innego przyrządu do potwierdzania PK (pieczątka, perforator itp.) potwierdzenie następuje poprzez opieczętowanie, przebicie perforatorem, itp. odpowiedniego pola karty startowej i wpisanie własnym przyborem do pisania kodu lub innego, podanego na mapie oznaczenia tego PK.
- Potwierdzeń dokonuje się w kolejnych polach karty startowej bez pozostawiania pól wolnych.
- Zespół ma prawo do nieograniczonej ilości poprawień pierwotnie potwierdzonego PK:
- poprawienia PK dokonuje się z zastosowaniem zasad zawartych w rozdz. V, p. 1, 2 i 3,
- za dokonanie każdorazowego poprawienia PK otrzymuje się odpowiednią ilość punktów karnych (rozdz. VI, p. 2.i),
- po dokonaniu poprawień ocenie podlegają wyłącznie ostatnie potwierdzenia danego PK oraz ilość dokonanych poprawień.
- W przypadku stwierdzenia, że w miejscu zaznaczonym na mapie przez organizatora lub wynikającym z zadań lokalizacyjnych nie ma ustawionego punktu kontrolnego, dokonuje się zapisu BPK (brak punktu kontrolnego), dodając numer lub oznaczenie tego PK stosując zasady zawarte w rozdz. V, p. 1, 2, i 3. Jeżeli uczestnik lub zespół skorzystał z możliwości potwierdzenia punktu kontrolnego zapisem BPK, a organizator (w wypadku spornym Komisja Odwoławcza) stwierdził właściwe ustawienie PK (zgodnie z rozdz. II, p. 2 i 3), to zapis taki traktowany jest jako potwierdzenie punktu mylnego (PM).
- W przypadku stwierdzenia przy punkcie kontrolnym braku przyrządu do potwierdzania PK, całego zapisu dokonuje się własnym przyborem do pisania, umieszczając numer lub oznaczenie tego PK oraz kod z właściwego lampionu w odpowiednim polu karty startowej, dodając uwagę BK (brak kredki).
- Inne dokonanie zapisu w przypadku braku punktu kontrolnego lub braku przyrządu do potwierdzenia PK jak opisane w rozdz. V, p. 5 i 6 traktowane są jak potwierdzenie punktu mylnego PM.
- W jednym polu karty startowej może znajdować się tylko jedno potwierdzenie punktu kontrolnego.
- Organizator ma obowiązek podać ilość PK do potwierdzenia na linii obowiązkowego przebycia (LOP), w obszarze i w zadaniu lokalizacyjnym posiadającym więcej niż jedno rozwiązanie. Kolejność potwierdzania punktów kontrolnych w ramach linii obowiązkowego przebycia, obszaru lub zadania lokalizacyjnego jest dowolna.
- Za potwierdzenie PK stojącego do 2 mm w skali mapy od miejsca zaznaczonego na mapie przez organizatora uczestnik nie może być karany.
VI. Punktacja
- W turystycznych imprezach na orientację zwycięża uczestnik lub zespół, który za pokonanie trasy uzyskał najmniejszą liczbę punktów karnych.
- Punkty karne uzyskuje się za:
a) | brak potwierdzenia punktu kontrolnego PK naniesionego na mapę przez organizatora | 90 pkt. |
b) | brak potwierdzenia punktu kontrolnego PK nie naniesionego na mapę przez organizatora (w tym PK z linii obowiązkowego przebycia LOP, obszaru i zadania lokalizacyjnego) | 60 pkt. |
c) | potwierdzenie punktu mylnego PM lub każdego punktu kontrolnego ponad wymaganą ilość | 30 pkt. |
d) | zmianę kolejności potwierdzeń PK (za każdą zmianę) | 30 pkt. |
e) | pozostawienie na karcie startowej wolnego pola zamiast kolejnego potwierdzenia punktu kontrolnego | 30 pkt. |
f) | potwierdzenie punktu stowarzyszonego (PS) do punktu kontrolnego (PK), naniesionego przez organizatora na mapę wzorcową | 25 pkt. |
g) | potwierdzenie punktu stowarzyszonego (PS) do punktu kontrolnego (PK) nienaniesionego przez organizatora na mapę wzorcową, PK z zadania lokalizacyjnego, a także PS do całej linii obowiązkowego przebycia LOP i całego obszaru | 15 pkt. |
h) | brak opisu lub zły opis punktu kontrolnego | 10 pkt. |
i) | każdą zmianę potwierdzenia punktu kontrolnego (PK) lub punktu stowarzyszonego (PS) | 10 pkt. |
j) | każdą pełną minutę limitu spóźnień | 1 pkt. |
k) | każdą pełną minutę spóźnień po przekroczeniu limitu spóźnień | 10 pkt. |
l) | błędne wykonanie zadania specjalnego lub jego niewykonanie | 10 pkt. |
- nanoszenie położenia punktu kontrolnego na mapę, błąd powyżej 1 mm - za każdy milimetr | 1 pkt. | |
- pomiar i ocena odległości w terenie, błąd powyżej 5% - zakażde 5% odległości | 1 pkt. | |
- pomiar azymutu w terenie, błąd powyżej 2° - za każdy stopień | 1 pkt. | |
- pokonanie odcinka trasy na regularność przebycia, błąd powyżej 1 min. - za każdą minutę | 1 pkt. | |
- test topograficzny i krajoznawczy - każda zła odpowiedź lub jej brak | 2 pkt. | |
- test topograficzny i krajoznawczy - częściowa odpowiedź | 1 pkt. | |
ł) | inne zadania specjalne (z podaniem punktacji) analogicznie do całego rozdz. VI, pkt. 2.l | 10 pkt. |
m) | wszystkie zadania specjalne na jednym etapie nie więcej niż | 30 pkt. |
VII. Punktacja generalna
- W imprezach wieloetapowych poza klasyfikacją poszczególnych etapów prowadzoną w oparciu o punktację ujętą w rozdz. VI, ze względu na różną wartość trasy (S) stosuje się wzór przeliczeniowy:
PP = 1000 x [ (S+P1-Pk) / (S) ]
we wzorze użyto następujących oznaczeń:
PP - punkty przeliczeniowe,
S - wartość trasy (suma wartości wszystkich punktów kontrolnych do potwierdzenia na etapie),
P1 - wartość bezwzględna punktów karnych zwycięskiego zespołu,
Pk - wartość bezwzględna punktów karnych danego zespołu. - Dla wszystkich zespołów, które ukończyły etap minimalna ilość PP=1.
- Dla wszystkich zespołów, które zostały zdyskwalifikowane, nie zostały sklasyfikowane lub nie wystartowały na etapie PP=0.
VIII. Warunki ukończenia imprezy
- Zespół, aby mógł być sklasyfikowany w imprezie na orientację, musi:
- w komplecie przybyć na metę przed jej zamknięciem,
- oddać kartę startową w stanie umożliwiającym sędziemu identyfikację potwierdzeń, a także mapę, jeżeli jej zwrot był wymagany przez organizatora,
- potwierdzić co najmniej jeden punkt kontrolny (PK) lub punkt stowarzyszony (PS).
- Zespół może być nie sklasyfikowany na danym etapie za:
- podrabianie potwierdzeń na karcie startowej,
- używanie niedozwolonego środka transportu,
- korzystanie z pomocy osób trzecich przy pokonywaniu trasy.
- Zespół może być zdyskwalifikowany na imprezie za:
- dokonywanie samowolnych zmian w ustawieniu punktów kontrolnych,
- niszczenie punktów kontrolnych lub przyrządów do ich potwierdzania,
- nieuzasadnione używanie urządzeń elektronicznych do porozumiewania się na odległość lub określania położenia w terenie,
- używanie map nie dostarczonych i nie dopuszczonych przez organizatora w skali większej niż 1:50 000,
- nieprzestrzeganie "Karty Turysty" lub regulaminu porządkowego organizatora.
IX. Protesty i odwołania
- Uwagi i odwołania rozstrzyga Sędzia Główny imprezy.
- Na imprezach rangi ogólnopolskiej i wyższej protesty rozstrzyga pięcioosobowa Komisja Odwoławcza składająca się z Sędziego Głównego, Budowniczego Trasy lub Kierownika Imprezy oraz trzech Przodowników InO wybranych przed startem przez uczestników imprezy ze swojego grona.
- Przodownicy powoływani do Komisji Odwoławczej, na imprezach rangi Pucharu Polski i Mistrzostw Polski muszą posiadać co najmniej pięcioletni staż przodownicki.
- Komisja Odwoławcza zbierana jest przez Sędziego Głównego z jego inicjatywy lub po wpłynięciu pisemnego protestu.
- W przypadku protestów dotyczących wyników jednego z członków Komisji Odwoławczej, zostaje on wyłączony z obrad, a na jego miejsce zostaje powołany nowy sędzia, wybrany przez pozostałych członków Komisji Odwoławczej
- Komisja Odwoławcza ma głos decydujący w sprawach dotyczących naruszenia zasad punktacji.
- Sędzia Główny w uzasadnionych sytuacjach (niebezpieczne warunki atmosferyczne, zdarzenia losowe itp.) ma prawo odwołać etap lub anulować jego wyniki.
X. Postanowienia końcowe
- Stosowanie powyższych zasad zalecane jest na wszystkich imprezach na orientację, a na imprezach ogólnopolskich jest obowiązkowe.
- Jeżeli organizator ogólnopolskiej imprezy na orientację zamierza z pewnych względów odstąpić od powyższych zasad, zobowiązany jest zamieścić o tym informację w regulaminie imprezy wysyłanym do uczestników i w komunikacie technicznym.
- Wyłączne prawo do interpretacji "Zasad punktacji i współzawodnictwa w turystycznych imprezach na orientację" przysługuje Komisji Imprez na Orientację Zarządu Głównego PTTK.
- Powyższe zasady obowiązują od dnia 4.02.2006 r. i jednocześnie tracą moc wszystkie dotychczasowe "Zasady punktacji i współzawodnictwa w turystycznych imprezach na orientację"